Jednostki
Jednostki w Heroes Online występują - wzorem z Heroes VI - właściwie na trzech poziomach:
O ile jednostki wewnątrz poziomów wciąż mogą się różnić parametrami na poziomie dochodzącym do 50%, o tyle przeskok między tymi trzema poziomami jest ogromny - nawet 600%. Np. Stworzenia Leśne na poziomie podstawy mają średnio 43 punktów życia, tak jednostki elity tej samej grupy mają średnio tych punktów 270.
Atak wszystkich jednostek (również magicznych) jest zwiększany przez Moc bohatera, zaś wszystkie rodzaje odporności (zarówno na ataki fizyczne, jak i magiczne) są zwiększane przez Obronę bohatera. Magia i Obrona przed magią nie wpływają bezpośrednio na parametry jednostek. Na atak jednostek może też wpłynąć Szczęście bohatera i wzmocnić go. Siła wzmocnienia oraz szansa na jego wystąpienie są bezpośrednio zależne od wartości Szczęścia.
W przeciwieństwie do pozostałych gier Heroes, nie możemy od razu dowodzić wszystkimi jednostkami. Jesteśmy ograniczeni poziomem bohatera. I to dwukrotnie.
Po pierwsze ze względu na ilość dowodzonych oddziałów. Początkowo możemy dowodzić maksymalnie trzema oddziałami. Na poziomie ?? - czterema, a na poziomie 14 - pięcioma. Dodatkowo bohaterowie mocy (Rycerz lub Rycerz Śmierci) na poziomie 18 - mogą dowodzić sześcioma oddziałami.
1-3 oddziały | 4 oddziały | 5 oddziałów | 6 oddziałów |
poziom 1 | poziom ?? | poziom 14 | poziom 18 (tylko bohater mocy) |
Po drugie ze względu na poziom jednostek. Początkowo dowodzić możemy jedynie jednostkami podstawy (core). Na poziomie ?? możemy zacząć dowodzić jednostkami elity, a na poziomie 22 - czempionami.
Kolejnym ograniczeniem jest fakt, że w bitwie możemy wykorzystać tylko określoną, maksymalną ilość jednostek, a nie wszystkie posiadane. Ta ilość zwiększa się z każdym poziomem i maksymalnie (poziom 30) może dojść do:
Najczęściej każda jednostka ma 1 zdolność specjalną (rzadziej: 0 lub więcej niż 1), która może zarówno oddziaływać na nią cały czas, jak i też być formą zastępczą ataku lub następować przed/po ataku.
W Heroes Online - inaczej niż w większości odsłon HoMM - potwory neutralne występują całymi "frakcjami". Oznacza to, że atakując grupę potworów, która na mapie wygląda np. jak wiwerny, zmierzymy się nie tylko z wiwernami, ale prawdopodobnie również z drzewcami, leśnymi centaurami, wilkami i pozostałymi Leśnymi Stworzeniami.
Za pokonanie stworzeń neutralnych mamy sporą szansę wylosować jakiś artefakt, trochę zasobów oraz niewielką ilość doświadczenia. To jest kolejna różnica - w Heroes Online doświadczenie bohatera pochodzi głównie z wykonywania zadań (questów), a nie z walk.
Następną różnicą jest fakt że wiele z neutralnych armii, które pilnowały zasobów lub artefaktów po pewnym czasie od pokonania wracają - wraz z nowymi zasobami i artefaktami. Generalnie nie dotyczy to armii, które blokują przejść - te raz pokonane nie powinny już wracać (aczkolwiek bywają wyjątki).
W Heroes Online spotkamy również ponownie (za Heroes VI) tzw. bossów, a więc najbardziej potężne stworzenia, posiadające często całą gamę różnych zdolności specjalnych. Najczęściej spotkamy się z nimi tylko raz, aczkolwiek pod koniec gry spotkamy też takich, których będzie można pokonać co tydzień.
To, co się nie zmieniło to fakt, że jednostki dalej rekrutujemy po wybudowaniu ich siedlisk w miastach lub w siedliskach zewnętrznych na mapie przygody- może kiedyś. Czasami też niewielki oddział jednostek będziemy mogli przyłączyć na mapie przygody lub dostać jako nagrodę za zadanie.
Ostatnią różnicą, wartą wspomnienia jest fakt, że po każdej bitwie w Heroes Online gracz ma możliwość wskrzeszenia poległych jednostek. Jest to jednak bardzo kosztowne i wymaga z reguły wielu pieczęci.